Bieganie to zdrowie. Coraz więcej amatorów z Mławy

Bieganie to zdrowie. Coraz więcej amatorów z Mławy

Bieganie jest coraz bardziej popularne wśród społeczeństwa. Odmrażanie sportu pozwala już bez żadnych przeszkód biegać. Można to robić zarówno w parku, lesie, jak i na stadionie, czy ulicy. Nie potrzeba wiele ale przede wszystkim chęci. Coraz więcej biegaczy można zaobserwować, również w Mławie. Dla wielu osób to sposób na zdrowie, energię, radość, spalanie kalorii i niwelowanie siedzącego trybu życia. To oderwanie się od stresu i codzienności.

Bieg to wysiłek aerobowy – czyli taki, który zwiększa wymianę tlenową i przyspiesza krążenie. Wiąże się z tym szereg pozytywnych skutków dla zdrowia:

obniża się ciśnienie tętnicze krwi – to zmniejsza ryzyko rozwoju nadciśnienia, a w konsekwencji pozwala uniknąć takich chorób jak udar czy zawał;

serce się wzmacnia – dzięki regularnemu bieganiu jest w stanie przepompowywać większą objętość krwi zużywając mniej energii, a więc pracuje wydajniej;

kości i stawy także stają się mocniejsze – obciążenie treningowe przyspiesza ich mineralizację i odnowę, wskutek czego stają się odporne na złamania, kontuzje. Zmniejsza się też ryzyko osteoporozy;

organizm jest lepiej dotleniony – bieganie sprawia, że natleniona krew szybciej dociera do wszystkich organów i części ciała, przez co lepiej funkcjonują (dotyczy to m.in. mózgu, jelit, wątroby);

organizm lepiej radzi sobie z usuwaniem toksyn – to zasługa przyspieszonego krążenia. Szkodliwe produkty przemiany materii są szybciej usuwane;

wzmacniają się mięśnie całego ciała – podczas biegania pracują nie tylko nogi, ale też ramiona, cały tułów razem z brzuchem, plecami, udami, pośladkami. Dzięki temu poprawia się nasza postawa, ciało jest mniej podatne na przeciążenia, rzadziej pojawiają się bóle pleców i stawów.

Często bez wyraźnego powodu odczuwasz zmęczenie? Zacznij biegać! Będziesz lepiej się wysypiać, a w ciągu dnia będziesz miał więcej energii. To kolejny skutek lepszego dotlenienia wszystkich tkanek organizmu. Więcej tlenu = bardziej sprawny mózg, lepsze skupienie, poprawa pamięci i więcej siły w mięśniach!

Bieganie to najlepszy sport odchudzający. Pozwala spalić najwięcej kalorii ze wszystkich sportów aerobowych. Do tego przyspiesza metabolizm. Oznacza to, że organizm lepiej radzi sobie z przemianami energetycznymi, tzn. szybciej spala tkankę tłuszczową i zamienia ją w energię potrzebną np. do pracy mięśni czy podtrzymywania funkcji życiowych. Dzięki regularnemu bieganiu jesteś w stanie podkręcić swój metabolizm na tyle, by organizm nie gromadził tłuszczu, lecz zużywał go na bieżąco. A ty pozostaniesz szczupły bez restrykcyjnych diet!

Lekko zarysowane mięśnie nóg, zgrabne łydki, jędrne uda i pośladki – to efekty, które na pewno dostrzeżesz po miesiącu systematycznego biegania. Brzuch stanie się bardziej płaski, a jeśli do swoich treningów dołożysz kilka sesji brzuszków tygodniowo – na pewno zbudujesz imponujący kaloryfer!

Podczas biegu codzienne problemy i zmartwienia zostawiasz za sobą. Masz okazję, by nabrać dystansu do trapiących cię spraw, dzięki czemu na drugi dzień ze świeżą głową jesteś w stanie znaleźć dla nich rozwiązanie. Taki „reset” jest bardzo ważny dla kondycji psychicznej, zwłaszcza jeśli na co dzień masz dużo obowiązków i czujesz się przytłoczony. Bieganie pozwala uniknąć wahań nastroju i depresji.

Dzięki bieganiu zyskujesz poczucie, że zamiast bezproduktywnie spędzać czas np. na oglądaniu seriali czy przeglądaniu Facebooka, doskonalisz się i robisz coś dobrego dla siebie. To daje mnóstwo satysfakcji. Jest też atutem na polu towarzyskim – dzięki pasji do biegania wzbudzasz szacunek, imponujesz, a twoja postawa jest dla innych inspiracją. Łatwiej ci też nawiązywać nowe kontakty.

Bieganie daje niesamowitą frajdę! Trening biegowy powoduje wyrzut endorfin – hormonów szczęścia, które wprawiają cię w doskonały nastrój i sprawiają, że patrzysz z optymizmem w przyszłość.

Musisz postawić sobie konkretny, mierzalny cel. Np. „chcę schudnąć 10 kg”, „chcę przebiec 20 km bez zatrzymania”, „za rok chcę przebiec maraton”. Unikaj ogólników, np. „chcę zacząć biegać, aby poprawić kondycję”. Z takim zamysłem prawdopodobnie poddasz się po 2-3 tygodniach, bo rezultaty nie będą mierzalne. Bardzo ważna jest motywacja.

Źródło: poradnik zdrowie

Foto: wal 172619 z Pixabay

You May Also Like

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


The maximum upload file size: 128 MB.
You can upload: image, audio, video, document, spreadsheet, interactive, text, archive, other.
Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded.

%d bloggers like this: