Na mocy Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, zmieniającego rozporządzenie w sprawie kontroli ruchu drogowego, kierujący pojazdami mają konkretne obowiązki do spełnienia podczas zatrzymania do kontroli drogowej. Dotyczy to zarówno kierowców pojazdów silnikowych, jak i motorowerów.
W momencie, w którym kontrolujący daje sygnał do zatrzymania się, kierujący ma obowiązek: zatrzymania pojazdu, trzymania rąk na kierownicy, a na polecenie kontrolującego wyłączenia silnika pojazdu, włączenia świateł awaryjnych oraz umożliwienia dokonania identyfikacji pojazdu (do czego zalicza się udostępnienie komory silnika oraz innych miejsc w pojeździe). Ponadto zarówno kierujący, jak i pasażer mogą wysiąść z samochodu lub zsiąść z motoroweru dopiero za zezwoleniem osoby kontrolującej.
Policja oprócz tradycyjnego stania na poboczu i kontrolowania drogi, ma do dyspozycji jeszcze kilka innych sposobów. Może to robić przy użyciu śmigłowca monitorującego sytuację, a także przez drony. Sygnał z kamer obiektów latających na bieżąco przesyłany jest do patroli, które rozmieszczone są na trasach, np. drogach szybkiego ruchu, autostradach itd. Na podstawie przesyłanego sygnału funkcjonariusze wiedzą, kogo należy skontrolować i przyznać mandat.